Κυριακή 1 Μαΐου 2016

Κατηχητικός Λόγος Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου

Εί τις ευσεβής και φιλόθεος, απολαυέτω της καλής ταύτης και λαμπράς πανηγύρεως.
Εί τις ευγνώμων, εισελθέτω χαίρων εις την χαράν του Κυρίου αυτού.
Εί τις έκαμε νηστεύων, απολαυέτω νύν το δηνάριον.
Εί τις από της πρώτης ώρας ειργάσατο, δεχέσθω σήμερον το δίκαιον όφλημα.
Εί τις μετά την τρίτην ήλθεν, ευχαρίστως εορτασάτω.
Εί τις μετά την έκτην έφθασε, μηδέν αμφιβαλλέτω˙ και γάρ ουδέν ζημειούται.
Εί τις υστέρησεν εις την ενάτην, προσελθέτω, μηδέν ενδοιάζων.
Εί τις εις μόνην έφθασε την ενδεκάτην, μη φοβηθή την βραδύτητα˙ φιλότιμος γάρ ων ο Δεσπότης, δέχεται τον έσχατον καθάπερ και τον πρώτον˙ αναπαύει τον της ενδεκάτης, ως τον εργασάμενον από της πρώτης˙ και τον ύστερον ελεεί και τον πρώτον θεραπεύει˙ κακείνω δίδωσι και τούτω χαρίζεται˙ και τα έργα δέχεται και την γνώμην ασπάζεται˙ και την πράξιν τιμά και την πρόθεσιν επαινεί.
Ουκούν εισέλθετε πάντες εις την χαράν του Κυρίου υμών˙ και πρώτοι και δεύτεροι τον μισθόν απολαύετε. Πλούσιοι και πένητες μετ' αλλήλων χορεύσατε˙ εγκρατείς και ράθυμοι την ημέραν τιμήσατε˙ νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες, ευφράνθητε σήμερον. Η τράπεζα γέμει, τρυφήσατε πάντες.
Ομόσχος πολύς, μηδείς εξέλθη πεινών. Πάντες απολαύσατε του συμποσίου της πίστεως˙ πάντες απολαύσατε του πλούτου της χρηστότητος. Μηδείς θρηνείτω πενίαν˙ εφάνη γάρ η κοινή Βασιλεία. Μηδείς οδυρέσθω πταίσματα˙ συγνώμη γάρ εκ του τάφου ανέτειλε. Μηδείς φοβείσθω θάνατον˙ ηλευθέρωσε γάρ ημάς ο του Σωτήρος θάνατος. Έσβεσεν αυτόν, υπ' αυτού κατεχόμενος.
Εσκύλευσε τον άδην ο κατελθών εις τον άδην. Επίκρανεν αυτόν, γευσάμενον της σαρκός αυτού. Και τούτο προλαβών Ησαϊας εβόησεν˙ ο άδης φησίν, επικράνθη, συναντήσας σοι κάτω.
Επικράνθη˙ και γάρ κατηργήθη.
Επικράνθη˙ και γάρ ενεπαίχθη.
Επικράνθη˙ και γάρ ενεκρώθη.
Επικράνθη˙ και γάρ καθηρέθη.
Επικράνθη˙ και γάρ εδεσμεύθη.
Έλαβε σώμα και Θεώ περιέτυχεν.
Έλαβε γήν και συνήντησεν ουρανώ.
Έλαβεν όπερ έβλεπε και πέπτωκεν όθεν ουκ έβλεπε.
Πού σου, θάνατε, το κέντρον;
Πού σου, άδη, το νίκος;

Ανέστη Χριστός και σύ καταβέβλησαι.
Ανέστη Χριστός και πεπτώκασι δαίμονες.
Ανέστη Χριστός και χαίρουσιν άγγελοι.
Ανέστη Χριστός, και ζωή πολιτεύεται.
Ανέστη Χριστός και νεκρός ουδείς επί μνήματος.
Χριστός γάρ εγερθείς εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο.
Αυτώ η δόξα και το κράτος εις τους αιώνας των αιώνων.
Αμήν.


           

                 ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

Σάββατο 30 Απριλίου 2016

Πρόσεχε την ψυχή σου!

Κάποτε ήταν ένας βασιλιάς, ο οποίος είχε ένα γιο πονηρό. Έχοντας χάσει κάθε ελπίδα για αλλαγή προς το καλύτερο, ο πατέρας καταδίκασε τον γιο του σε θάνατο.
Του έδωσε ένα μήνα περιθώριο για να προετοιμαστεί.
Πέρασε ο μήνας, και ο πατέρας ζήτησε να παρουσιασθεί ο γιος του. Προς μεγάλη του έκπληξη, παρατήρησε πως ο νεαρός ήταν αισθητά αλλαγμένος: το πρόσωπό του ήταν αδύνατο και χλωμό, και ολόκληρο το κορμί του έμοιαζε να είχε υποφέρει.
«Πώς και σου συνέβη τέτοια μεταμόρφωση, γιέ μου;», ρώτησε ο πατέρας.
«Πατέρα μου και κύριέ μου», απάντησε ο γιος, «πώς είναι δυνατόν να μην έχω αλλάξει, αφού η κάθε μέρα με έφερνε πιο κοντά στον θάνατο;».
«Καλώς, παιδί μου», παρατήρησε ο βασιλιάς. «Επειδή προφανώς έχεις έρθει στα συγκαλά σου, θα σε συγχωρήσω. Όμως, θα χρειαστεί να τηρήσεις αυτή την διάθεση επιφυλακής της ψυχής σου, για την υπόλοιπη ζωή σου».
«Πατέρα μου», απάντησε ο γιος, «αυτό είναι αδύνατο. Πώς θα μπορέσω να αντισταθώ στα αμέτρητα ξελογιάσματα και τους πειρασμούς;».
Ο βασιλιάς τότε διέταξε να του φέρουν ένα δοχείο γεμάτο λάδι, και είπε στον γιο του:
«Πάρε αυτό το δοχείο, και μετάφερέ το στα χέρια σου, διασχίζοντας όλους τους δρόμους της πόλεως. Θα σε ακολουθούν δύο στρατιώτες με κοφτερά σπαθιά. Εάν χυθεί έστω και μία σταγόνα από το λάδι, θα σε αποκεφαλίσουν».
Ο γιος υπάκουσε. Με ανάλαφρα, προσεκτικά βήματα, διέσχισε όλους τους δρόμους της πόλεως, με τους στρατιώτες να τον συνοδεύουν συνεχώς, και δεν του χύθηκε ούτε μία σταγόνα.
Όταν επέστρεψε στο κάστρο, ο πατέρας τον ρώτησε:
«Γιέ μου, τι πρόσεξες καθώς τριγυρνούσες μέσα στους δρόμους της πόλεως;».
«Δεν πρόσεξα τίποτε».
«Τι εννοείς, ‘τίποτε';», τον ρώτησε ο βασιλιάς. «Σήμερα ήταν μεγάλη γιορτή. Σίγουρα θα είδες τους πάγκους που ήταν φορτωμένοι με πολλές πραμάτειες, τόσες άμαξες, τόσους ανθρώπους, ζώα».
«Δεν είδα τίποτε απ' όλα αυτά», είπε ο γιος. «Όλη η προσοχή μου ήταν στραμμένη στο λάδι μέσα στο δοχείο. Φοβήθηκα μην τυχόν μου χυθεί μια σταγόνα και έτσι χάσω τη ζωή μου».
«Πολύ σωστή η παρατήρησή σου», είπε ο βασιλιάς.
«Κράτα λοιπόν αυτό το μάθημα κατά νου, για την υπόλοιπη ζωή σου. Να τηρείς την ίδια επιφυλακή για την ψυχή μέσα σου, όπως έκανες σήμερα για το λάδι μέσα στο δοχείο. Να στρέφεις τους λογισμούς σου μακριά από εκείνα που γρήγορα παρέρχονται, και να τους προσηλώνεις σε εκείνα που είναι αιώνια.
Θα είσαι ακολουθούμενος, όχι από οπλισμένους στρατιώτες, αλλά από τον θάνατο, στον οποίον η κάθε μέρα μας φέρνει πιο κοντά. Να προσέχεις πάρα πολύ να φυλάς την ψυχή σου από όλους τους καταστροφικούς πειρασμούς».
Ο γιος υπάκουσε τον πατέρα, και έζησε έκτοτε ευτυχής.

ΠΗΓΗ: http://www.psychotherapeia.net.gr/

Τρίτη 26 Απριλίου 2016

Πώς μπορεί να ζήση κανείς πνευματικά τις γιορτές;

– Γέροντα, πώς μπορεί να ζήση κανείς πνευματικά τις γιορτές;

– Τις γιορτές για να τις ζήσουμε, πρέπει να έχουμε τον νου μας στις άγιες ημέρες και όχι στις δουλειές που έχουμε να κάνουμε για τις άγιες ημέρες. Να σκεφτώμαστε τα γεγονότα της κάθε άγιας ημέρας (Χριστούγεννα, Θεοφάνεια, Πάσχα κ.λπ.) και να λέμε την ευχή δοξολογώντας τον Θεό. Έτσι θα γιορτάζουμε με πολλή ευλάβεια κάθε γιορτή.

Οι κοσμικοί ζητούν να καταλάβουν τα Χριστούγεννα με το χοιρινό, το Πάσχα με το αρνί, τις Αποκριές με το κομφετί. Οι αληθινοί μοναχοί όμως κάθε μέρα ζουν τα θεία γεγονότα και αγάλλονται συνέχεια. Κάθε εβδομάδα ζουν την Μεγάλη Εβδομάδα. Κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή ζουν την Μεγάλη Τετάρτη, την Μεγάλη Πέμπτη, την Μεγάλη Παρασκευή, δηλαδή τα Πάθη του Χριστού, και κάθε Κυριακή το Πάσχα, την Ανάσταση. Τι, θα πρέπη να έρθη η Μεγάλη Εβδομάδα, για να θυμηθή κανείς τα Πάθη του Χριστού;
.
Πρέπει να έρθη το Πάσχα με το αρνί, για να καταλάβω το «Χριστός ανέστη» σαν τους κοσμικούς; Ο Χριστός τι είπε; «Έτοιμοι γίνεσθε» είπε. Δεν είπε, «ετοιμασθήτε τώρα!» Από την στιγμή που λέει ο Χριστός, «έτοιμοι γίνεσθε», πρέπει ο άνθρωπος, και ιδίως ο μοναχός, να είναι έτοιμος συνέχεια. Να μελετάη και να ζη τα θεία γεγονότα συνέχεια. Όταν κανείς μελετάη τα γεγονότα της κάθε γιορτής, φυσιολογικά θα συγκινηθή και με ιδιαίτερη ευλάβεια θα προσευχηθή. Έπειτα στις Ακολουθίες ο νους να είναι στα γεγονότα που γιορτάζουμε και με ευλάβεια να παρακολουθούμε τα τροπάρια που ψάλλονται. Όταν ο νους είναι στα θεία νοήματα, ζη τα γεγονότα ο άνθρωπος, και έτσι αλλοιώνεται.
.
Στην γιορτή, για να νιώση κανείς το γεγονός, δεν πρέπει να δουλεύη. Την Μεγάλη Παρασκευή λ.χ., εάν θέλη να νιώση κάτι, δεν πρέπει να κάνη τίποτε άλλο εκτός από προσευχή. Στον κόσμο οι καημένοι οι κοσμικοί την Μεγάλη Εβδοβάδα έχουν δουλειές. Μεγάλη Παρασκευή να δίνουν ευχές. «Χρόνια πολλά! Να ζήσετε! Με μια νύφη!»… Δεν κάνει! Εγώ την Μεγάλη Παρασκευή κλείνομαι στο Καλύβι. Όπως και μετά το Αγγελικό Σχήμα η εβδομάδα της ησυχίας που ακολουθεί, βοηθάει, γιατί ποτίζει η θεία Χάρις την ψυχή και καταλαβαίνει ο μεγαλόσχημος τι έγινε, έτσι και στις γιορτές η ησυχία πολύ βοηθάει. Μας δίνεται περισσότερη ευκαιρία να ξεκουρασθούμε λίγο, να μελετήσουμε και να προσευχηθούμε. Θα έρθη ένας καλός λογισμός, θα εξετάσουμε τον εαυτό μας, θα πούμε λίγο την ευχή και θα νιώσουμε έτσι κάτι από το θείο γεγονός της ημέρας.

Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου.

Από το βιβλίο : - Με Πόνο και Αγάπη.-

Δευτέρα 25 Απριλίου 2016

Το ραγισμένο δοχείο

  Ένας κινέζικος μύθος που μας υπενθυμίζει ότι κανείς δεν είναι τέλειος, όλοι έχουμε αδυναμίες αλλά και δυνατότητες, αρκεί να τις εκμεταλλευτούμε σωστά.
 Διαβάστε τον:
   Μια γριά γυναίκα, Κινέζα κουβαλούσε νερό με δύο μεγάλα δοχεία κρεμασμένα από τους ώμους της. Το ένα δοχείο ήταν άψογο και μετέφερε πάντα όλη την ποσότητα νερού που έπαιρνε. Το άλλο είχε μια ρωγμή και στο τέλος της μακριάς διαδρομής από το ρυάκι στο σπίτι, έφθανε μισοάδειο.
   Έτσι για δύο ολόκληρα χρόνια η γριά κουβαλούσε καθημερινά μόνο ενάμισι δοχείο νερό στο σπίτι της. Φυσικά το τέλειο δοχείο ένοιωθε υπερήφανο που εκπλήρωνε απόλυτα και τέλεια το σκοπό για τον οποίο είχε κατασκευαστεί. Το ραγισμένο δοχείο ήταν δυστυχισμένο, που μόλις και μετά βίας μετέφερε τα μισά από αυτά που έπρεπε, ένοιωθε ντροπή για την ατέλεια του.
   Ύστερα από δύο χρόνια δεν άντεχε πια την κατάσταση αυτή και αποφάσισε να μιλήσει στη γριά. 
  -Ντρέπομαι τόσο για τον εαυτό μου και θέλω να σου ζητήσω συγγνώμη! 
  -Μα γιατί; ρώτησε η γριά.
   -Για ποιο λόγο νιώθεις ντροπή; 
  -Ε, να!
   -Δύο χρόνια τώρα μεταφέρω μόνο το μισό νερό λόγω της ρωγμής μου και εξαιτίας μου κοπιάζεις άδικα κι εσύ! 
  Η γριά χαμογέλασε:
   -Παρατήρησες ότι στο μονοπάτι υπάρχουν λουλούδια μόνο στη δική σου πλευρά και όχι στη μεριά του άλλου δοχείου;
   Πρόσεξα την ατέλειά σου και την εκμεταλλεύτηκα. Φύτεψα σπόρους στην πλευρά σου και εσύ τους πότιζες. Δύο χρόνια τώρα μαζεύω τα άνθη και στολίζω το τραπέζι μου. Αν δεν ήσουν εσύ αυτή η ομορφιά δε θα λάμπρυνε το σπίτι μου! 
  Βέβαια δεν ήταν η ατέλεια του δοχείου που το έκανε ξεχωριστό αλλά η ιδιαίτερη ικανότητα της γυναίκας εκείνης να διακρίνει και να χρησιμοποιήσει την αδυναμία του.
   Ο καθένας μας έχει τις “ρωγμές” του και τις “αδυναμίες” του που μπορούν ακόμη κι αυτές να γίνουν χρήσιμες και να ομορφύνουν τη ζωή μας. Κάθε “ρωγμή” μπορεί να κάνει τη ζωή μας πιο πλούσια και πιο ενδιαφέρουσα αρκεί να βρει κάποιος την ομορφιά που μπορεί να δώσει η ατέλειά μας. 
  “Ραγισμένοι” φίλοι, μην ξεχνάτε να σταματάτε στην άκρη του δρόμου και να απολαμβάνετε το άρωμα των λουλουδιών που φυτρώνουν στη μεριά σας. Αν ο καθένας μας μετέτρεπε, σαν τη γριά γυναίκας της ιστορίας μας τις ατέλειες του διπλανού του σε κάτι χρήσιμο και όμορφο σίγουρα ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος!

 Πηγή : http://newsone.gr/

Κυριακή 24 Απριλίου 2016

13 γνωμικά του Φρόυντ που θα σας κάνουν να αναθεωρήσετε πράγματα από τη ζωή σας!

1. Το πραγματικό αρσενικό είναι μονογαμικό
2. Ο άνθρωπος είναι το προϊόν των τραυμάτων της παιδικής του ηλικίας.
3. Η μεγαλύτερη ερώτηση που δεν έχει απαντηθεί ποτέ και που κι εγώ δεν έχω κατορθώσει να απαντήσω μετά από τριάντα χρόνια έρευνας, είναι: «τι θέλει μια γυναίκα;»
4. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θέλουν πραγματικά ελευθερία, επειδή η ελευθερία προϋποθέτει ανάληψη ευθύνης, και οι περισσότεροι άνθρωποι τρέμουν την ανάληψη ευθύνης.
5. Κάποια μέρα κοιτάζοντας πίσω, τα χρόνια που αγωνίστηκες θα σου φαίνονται τα πιο ωραία.
6. Πίσω από κάθε ισχυρή γυναίκα, κρύβεται ένας τυραννικός πατέρας.
7. Πού πάει μια σκέψη όταν έχει ξεχαστεί; (σ.σ: στο υποσυνείδητο)
8. Οι δύο θεμέλιοι λίθοι της ευτυχίας: αγάπη και δουλειά.
9. Αν ένας άνθρωπος υπήρξε το αδιαμφισβήτητα αγαπημένο παιδί της μητέρας του, διατηρεί σε όλη του τη ζωή το αίσθημα θριάμβου, την πίστη στην επιτυχία, που συχνά οδηγεί πραγματικά στην επιτυχία.
10. Σε αποφάσεις δευτερευούσης σημασίας, είναι χρήσιμο να εξετάζουμε τα υπέρ και τα κατά. Σε κρίσιμα ζητήματα όμως, η απόφαση πρέπει να προέρχεται από την καρδιά.
11. Από λάθος σε λάθος, ανακαλύπτει κανείς ολόκληρη την αλήθεια.
12.Όπου και αν με πήγαν οι θεωρίες μου, βρήκα ότι ένας ποιητής ήδη είχε πάει εκεί.
13. Η ερμηνεία των ονείρων είναι η βασιλική οδός για την εξερεύνηση του υποσυνείδητου.

Σάββατο 23 Απριλίου 2016

Διαγράψτε την Ελλάδα...Αν τολμάτε

Ο Αμερικάνος λογοτέχνης  Robert Elias Najemy γράφει για την Ελλάδα.

Γκρεμίστε όλη την Ελλάδα σε βάθος 100 μέτρων. 
Αδειάστε όλα τα μουσεία σας, από όλον τον κόσμο. 
Γκρεμίστε κάθε τι ελληνικό από όλο τον Πλανήτη.
Έπειτα σβήστε την ελληνική γλώσσα από παντού. Από την Ιατρική σας, την Φαρμακευτική σας.
Από τα μαθηματικά σας (Γεωμετρία, Άλγεβρα),από την Φυσική και τη Χημεία σας, από την Αστρονομία σας. 
Από την πολιτική σας.
Από την καθημερινότητά σας. 
Διαγράψτε τα Μαθηματικά.
Διαγράψτε κάθε σχήμα, κάντε το τρίγωνο-οκτάγωνο, την ευθεία-καμπύλη.
Σβήστε την Γεωμετρία από τα κτίρια σας, τους δρόμους σας, τα παιχνίδια σας, τα αμάξια σας,
Σβήστε την ονομασία κάθε ασθένειας και κάθε φαρμάκου.
Διαγράψτε την Δημοκρατία και την πολιτική.
Διαγράψτε την βαρύτητα και φέρτε το πάνω-κάτω, αλλάξτε τους δορυφόρους σας να έχουν τετράγωνη τροχιά. 
Αλλάξτε όλα τα βιβλία σας (γιατί παντού θα υπάρχει και έστω μια ελληνική λέξη). 
Σβήστε από την καθημερινότητά σας κάθε ελληνική λέξη.
Αλλάξτε τα Ευαγγέλια, αλλάξτε το όνομα του Χριστού (και αυτό βγαίνει από τα ελληνικά και σημαίνει αυτός που έχει το χρίσμα).
Αλλάξτε και το σχήμα κάθε ναού (να μην έχει την ελληνική γεωμετρία).
Σβήστε τον Μέγα Αλέξανδρο, σβήστε όλους τους Μυθικούς και Ιστορικούς ήρωες.
Αλλάξτε την παιδεία σας.
Αλλάξτε το όνομα της ιστορίας.
Αλλάξτε τα ονόματα στα πανεπιστήμιά σας.
Αλλάξτε τον τρόπο γραφής σας (χρησιμοποιήστε τον αραβικό).
Διαγράψτε την Φιλοσοφία.
Διαγράψτε, διαγράψτε, διαγράψτε... 

Θα πείτε: «δεν γίνεται»! 

Σωστά. ΔΕΝ ΓΊΝΕΤΑΙ, γιατί μετά δεν θα μπορείτε να στεριώσετε ούτε μία πρόταση!
Δεν γίνεται να σβήσει η Ελλάδα, ο Έλληνας, η προσφορά του πάνω σε αυτόν τον Πλανήτη! 
Η πρόκληση πάντως ισχύει...

Ακολουθεί το κείμενο στα Αγγλικά

Demolish all of Greece at a depth of 100 meters.
Empty all your museums from around the world.
Demolish everything ... Greek from around the world ...
Then turn off the Greek language from everywhere.
From your medicine ... .... Your medication.
From your math (geometry, algebra)
From your physical, chimeidinatos info
From your astronomical 
From your policy
From your everyday life.

Delete mathematics, delete each figure, make the triangle-octagon and the straight-curve, 

turn off the geometry of the buildings, your streets, your games, your cars, 
turn off the name of any disease with any drug, 
delete the democracy, Political, 
delete gravity and bring it up and down, change the satellites you have square orbit, change all your books (because everywhere there will be a Greek word),
 turn from your daily routine every Greek word, 
change gospels, change the name of Christ, and this comes from the Greek and means one who has the anointing, and change the shape of each temple (to do not have the Greek geometry), 
turn off Alexander the Great, turn off all the mythical and historical heroes 
change your culture, 
change the name of the story, 
change the names of the universities, 
change your way of writing, please use the Arabic, 
delete philosophy
delete, delete, delete, delete ...

You say "we can not".

Well, it is because then you can not steriosete even a suggestion! You can not go off Greece, and Greeks, for what the bid on this planet ...

The challenge, however, true.



Πηγή:http://www.lolmoms.gr/

Πέμπτη 21 Απριλίου 2016

Η θετική πλευρά της θλίψης

Είδηση προερχόμενη από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων αναφέρεται στη χρησιμότητα της λύπης και στο πώς βοηθά τους ανθρώπους να αλλάξουν τη ζωή τους. Συγχρόνως, κατακρίνεται η τάση των γιατρών και των φαρμακοβιομηχανιών να προσπαθούν με το παραμικρό να εξαφανίσουν από τη ζωή των ανθρώπων τη θλίψη και να προωθούν την αντιμετώπιση με φάρμακα.
Προέκταση της θλίψης αποτελεί η κατάθλιψη, για την οποία τα τελευταία χρόνια γίνεται ολοένα και περισσότερο λόγος. Πρόκειται για την απόρροια μια μεγάλης δυσκολίας ή μιας μακράς περιόδου άγχους και αποτελεί την αντίδραση του οργανισμού για να απαλλαγεί από την υπερβολική ένταση και πίεση: σώμα και ψυχή «κάνουν ένα διάλειμμα» και αδρανούν. Μειώνονται τόσο οι διανοητικές λειτουργίες όσο και οι σωματικές. Σε συναισθηματικό επίπεδο το άτομο γίνεται πολύ ευάλωτο και τις περισσότερες φορές απομονώνεται.
Ένας απ’ τους συνήθεις τρόπους αντιμετώπισης της κατάθλιψης από τους ειδικούς είναι η φαρμακευτική αγωγή. Δεν είναι όμως σπάνιο το φαινόμενο ορισμένοι ειδικοί να χορηγούν χάπια με το παραμικρό, ακόμη σε περιπτώσεις φυσιολογικών περιόδων θλίψης. Με άλλα λόγια, μια συνηθισμένη αντίδραση του οργανισμού, η λύπη, αντιμετωπίζεται ως ασθένεια.
Οι τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της ψυχολογίας έρχονται να μας υπενθυμίσουν, ότι τα συναισθήματα που βιώνει κάποιος κατά τη διάρκεια μιας περιόδου θλίψης, μπορούν να αποβούν ευεργετικά για το άτομο. Όταν κάποιος βρίσκεται αντιμέτωπος με αρνητικά συναισθήματα, μαθαίνει να αντεπεξέρχεται καλύτερα στις προκλήσεις της ζωής, να είναι πιο ανθεκτικός, αποκτά νέους τρόπους επιβίωσης, έρχεται πιο κοντά στον αληθινό του εαυτό και τελικά μακροπρόθεσμα πετυχαίνει περισσότερα.
Η απώλεια μιας θέσης εργασίας, ένας χωρισμός ή ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου μπορεί να είναι γεγονότα που αναμφισβήτητα κλονίζουν το συναισθηματικό κόσμο οποιουδήποτε, όμως δεν σημαίνει ότι είναι η αρχή του τέλους μιας ισορροπημένης ψυχικής υγείας.
Σε δημοσίευμα του επιστημονικού εντύπου New Scientist οι επιστήμονες επισημαίνουν ότιστη σύγχρονη εποχή η κοινωνία έχει μικρή ανεκτικότητα στα αρνητικά συναισθήματα, βάζοντας συνεχώς πάνω απ’ όλα την ατομική ευτυχία. Το αποτέλεσμα αυτού είναι η εύκολη συνταγογράφηση χαπιών που υπόσχονται ευτυχία και μπορεί να επηρεάζουν ακόμη και την εξελικτική πορεία του ανθρώπου.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, η θλίψη και τα σχετικά συναισθήματα, εδώ και χιλιάδες χρόνια συνοδεύουν τον άνθρωπο, ο οποίος όμως έχει επιβιώσει εν μέρει επειδή ακριβώς αυτά είναι μακροπρόθεσμα ευεργετικά για τον ίδιο.
Ο συγγραφέας του βιβλίου «Η απώλεια της λύπης: Πώς η ψυχιατρική μεταμόρφωσε την συνηθισμένη λύπη σε καταθλιπτική διαταραχή» (Oxford University Press, 2007), Τζερόμ Γουέικφιλντ υποστηρίζει ότι η λύπη μάς βοηθά να μαθαίνουμε από τα λάθη μας, ενώ παράλληλα δρα σαν αποτρεπτικός παράγοντας, ώστε να μας εμποδίσει να κάνουμε τα ίδια λάθη. Εξάλλου, η στενοχώρια έχει κατά καιρούς συνδεθεί με μεγάλους καλλιτέχνες και μεγάλα έργα τους. Επιπλέον, δεν είναι σπάνιο έπειτα από περιόδους μεγάλης θλίψης να παρατηρείται αυξημένη δημιουργικότητα ή ακόμη και  βελτίωση της καριέρας.
Μέσα σε όλη τη συζήτηση για την αύξηση των περιστατικών κατάθλιψης τίθεται ένα μεγάλο ερώτημα: έχουν όντως αυξηθεί τα άτομα που πάσχουν από κατάθλιψη ή έχει αλλάξει η αντίληψη για τη θλίψη και την ευτυχία;
Διαφορετικά αντιλαμβάνονταν τα άτομα την έννοια της ευτυχίας στο πέρασμα των αιώνων. Χαρακτηριστικό της σύγχρονης εποχής είναι η αλλαγή στην αντίληψη της ευτυχίας και της θλίψης τόσο εννοιολογικά όσο και συναισθηματικά.
Η Emmy van Deurzen στο βιβλίο της «Η ψυχοθεραπεία και η αναζήτηση της ευτυχίας» πολύ εύστοχα αναφέρει ότι θέλουμε την ευτυχία, αλλά, στην πραγματικότητα, δεν ξέρουμε πώς ή πού θα τη βρούμε. Ακόμη και στην εποχή της ευδαιμονίας στην οποία ζούμε, όπου μπορούμε να βρούμε τα πάντα από υλικής πλευράς, η ζωή εξακολουθεί να μην είναι εύκολη.
Είναι γεγονός ότι οι άνθρωποι σήμερα, εφόσον έχουν λύσει το πρόβλημα της επιβίωσης έχουν στρέψει περισσότερο από ποτέ το ενδιαφέρον τους στην αναζήτηση της ευτυχίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αναζητούν όλο και περισσότερους τρόπους να απαλλάσσονται από τα αρνητικά συναισθήματα και να ζητούν γρήγορες λύσεις στα προβλήματά τους. Μία από αυτές είναι και τα χάπια ή οι εξαρτήσεις.
Και σ’ αυτό το σημείο τίθεται ακόμη ένα νέο ερώτημα: Μήπως τελικά το υπερβολικό κυνήγι της ευτυχίας και η απόρριψη οποιουδήποτε άλλου συναισθήματος οδηγεί σε νέους καταναγκασμούς;  Μήπως βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή, στην οποία κυρίαρχη πάει να γίνει η τυραννία της ευτυχίας;
Η ευτυχία είναι ένας συνδυασμός πράξεων, καταστάσεων ή συμπεριφορών και βρίσκεται μέσα στη ζωή. Δεν είναι συνώνυμη με τη ζωή. Ζω δεν σημαίνει ψάχνω για την ευτυχία.
Αν σε κάποιους φαίνεται υπερβολική η τοποθέτηση ότι η λύπη μπορεί να έχει και τη θετική της πλευρά, μία απάντηση θα μπορούσε να είναι ότι δεν είναι όλα άσπρα ή μαύρα. Στην κλίμακα των συναισθημάτων δεν υπάρχει μόνο ευτυχία – θλίψη. Ό,τι δεν μας κάνει ευτυχισμένους δεν σημαίνει απαραίτητα ότι μας κάνει δυστυχισμένους. Το εύρος των συναισθημάτων μπορεί να είναι περισσότερο μεγάλο απ’ ότι πιστεύαμε μέχρι σήμερα και οι διαβαθμίσεις να ποικίλλουν τόσο όσες είναι και οι καταστάσεις από τις οποίες θα περάσει ένας άνθρωπος σ’ ολόκληρη τη ζωή του.
Από τη Δήμητρα Διδαγγέλου, Δημοσιογράφο, Ψυχολόγο
Ενδεικτική βιβλιογραφία – πηγές:Αllan V. Horwitz, Jerome C. Wakefield, 2007, The Loss of Sadness: How Psychiatry Transformed Normal Sorrow into Depressive Disorder, Oxford University Press.
Emmy van Deurzen, 2011, Η ψυχοθεραπεία και η αναζήτηση της ευτυχίας, Εκδ. Κοντύλι.
Πηγή: http://psychografimata.com/